پنجشنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۸۵

ابوالهول، مجسمه های بودا و تخت جمشید



عکسی از ابوالهول (غلط املایی همیشگی من در مدرسه) که در این جا می‌بینید و چند تایی عکس دیگر که توی یادداشت های شما است را طه از مصر با خودش آورد و ما هم از خدا خاسته گذاشتیم توی وبلاق.
چیزی که در مجسمه ابوالهول جلب توجه میکند، بینی مجسمه است که البته به همت ناپلئون بناپارت دیگر وجود ندارد. یعنی این مرد گویا سه گلوله توپ به این مجسمه شلیک کرده به قصد ویران کردن آن.*. دقیقن همان کاری که طالبان با مجسمه های بودا کردند و همان کاری که خلخالی میخاست با تخت جمیشد بکند، همان روزهای اول انقلاب. کی جلوشو گرفت؟ والله و اعلم. هر چند در اشل کوچکتر مثل تخریب آرامگاه رضا شاه موفق هم شد. ولی ابوالهول ماند، تخت جمشید ماند و مجسمه های بودا نیز در حال بازسازی هستند. چگونه است که در برخورد با تاریخ ناپلئون و طالبان و خلخالی یکی میشوند؟ روح سعدی شاد:

این که در شهنامه ها آورده اند
رستم و رویینه تن اسفندیار
تا بدانند این خداوندان ملک
کز بسی خلق است دنیا یادگار


* احتمالن به علت توپ نبودن توپ‌های آن موقع و یا مقاوم بودن مجسمه، خوشبختانه در حال حاضر این مقدار از مجمسه و نیز هرم کنار آن در مقابل ما قد علم کرده‌اند. معلوم نیست اگر مثلن روزی این اخوان و انصار موجود در مصر قدرت را در مصر بدست بگیرند، با این مجسمه چه خاهند کرد؟

2 Comments:

At ۲/۲۱/۱۳۸۵ ۹:۵۰ قبل‌ازظهر, Blogger MMB said...

راستی حسام تو قراربود، البته قرار که نبود، برای من عکس محل فیلمبرداری ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی را بفرستی که بذارم توی وبلاق. پس چی شد؟

 
At ۲/۲۲/۱۳۸۵ ۹:۵۱ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس said...

البته همه این کارها از سر خیر خواهی و در لفافه خدمت به بشریت انجام گرفته ولی با بدبیاری همراه شده , میگن دماغ ابولهول به نظر ناپلئون بزگ بوده می خواسته کوچیکش کنه اینطوری شده

 

ارسال یک نظر

<< Home